۱۹ آذر ۱۳۸۶، ۱۵:۵۹

لاوروف درباره اعلام استقلال یکجانبه کوزوو هشدار داد

لاوروف درباره اعلام استقلال یکجانبه کوزوو هشدار داد

وزیر امورخارجه روسیه امروز هشدار داد هرگونه اعلام استقلال یکجانبه کوزوو مغایر با قوانین بین المللی است و زنجیره ای از واکنشها را در سطح منطقه به همراه خواهد داشت.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از آسوشیتدپرس، "سرگئی لاوروف" امروز در قبرس به خبرنگاران گفت: هر کشوری که اعلام استقلال (کوزوو) را به رسمیت بشناسد، قوانین بین المللی را نقض کرده است و ما از نقض قوانین بین المللی حمایت نمی کنیم.

وی که پس از گفتگو با "تاسوس پاپادوپولوس"، رئیس جمهور قبرس صحبت می کرد، افزود: من مایلم تاکید کنم در صورتی که کوزوو به طور یکجانبه اعلام استقلال کند و این استقلال به رسمیت شناخته شود، این اقدام بدون پیامد نخواهد بود و زنجیره ای از واکنشها را در منطقه بالکان و سایر نقاط دنیا موجب خواهد شد.

لاوروف با اشاره تلویحی به آمریکا و کشورهای اروپایی که از استقلال کوزوو حمایت می کنند، هشدار داد: کسانی که چنین طرحهایی را تنظیم می کنند، باید درباره پیامدهای آن بسیار با دقت فکر کنند.

روز جمعه گذشته تروئیکای اتحادیه اروپا، آمریکا و روسیه به "بان کی مون"، دبیرکل سازمان ملل گزارش دادند که چهار ماه مذاکرات میانجیگری بین المللی درباره مسئله کوزوو به بن بست رسیده است. با وجود این، مقامهای کوزوو اعلام کردند رهبران اقلیت آلبانیایی تبارها بدون رضایت آمریکا و اتحادیه اروپا اعلام استقلال نخواهند کرد. اما سخنگوی رهبران آلبانیایی تبارها امروز گفت این منطقه تا قبل از ماه مه استقلال خود را به دست خواهد آورد.

از سوی دیگر "خاویر سولانا" مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا امروز گفت اتحادیه به موضع مشترکی درباره کوزوو نزدیک شده است. امروز قرار است در نشست وزرای خارجه اعضای اتحادیه اروپا در بروکسل درباره موضوع کوزوو تصمیم گیری شود.

درنشست امروز انگلیس، فرانسه، آلمان و ایتالیا که از موضع آمریکا مبنی بر استقلال کوزوو حمایت می کنند، سعی خواهند کرد سایر کشورها را به اتخاد چنین موضعی متقاعد کنند.

کوزوو یکی از استانهای صربستان محسوب می شود و از سال 1999 و دخالت نظامی ناتو در صربستان، تحت نظر سازمان ملل اداره می شود تا از سرکوب اقلیت آلبانیایی تبار توسط دولت بلگراد جلوگیری شود. روسیه از صربستان حمایت می کند و مخالف استقلال کوزوو است و تلاشهای آمریکا و اتحادیه اروپا را برای استقلال این منطقه ناکام گذاشته است.

گروه تروئیکای میانجیگران بین المللی قرار است امروز بار دیگر به بان کی مون گزارش دیگری درباره مذاکرات ارائه کنند و سپس شورای امنیت سازمان ملل درباره روند آینده این مسئله تصمیم گیری خواهد کرد.

کد خبر 602077

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha